Technokrata Komputer Montaż 4K
W tym filmie poruszam kwestie sprzętu do montażu 4K w dwóch wariantach 4K 8bit w podpróbkowaniu 4:2:0 oraz 4K 10bit w 4:2:2. Działam na Adobe Premier i też do niego będę się odnosił, jeśli chodzi o wsparcie sprzętowe dla kodeka h264 i h265 niestety w Premierce jest trochę okrojone i na dzień dzisiejszy do Intela 10generacji wspomaga tylko 8bit 4:2:0. Dopiero od 11 generacji procków zmienia się to znacznie i dostajemy oprócz wsparcia dla 10 bit 4:2:2 jeszcze akcelerację iGPU. Co daje 10bit oraz podpróbkowanie chrominacji 4:2:2? Otóż większe możliwości podczas edycji naszych materiałów, dla 8bit mamy 16mln kolorów czyli 256 na kanał, natomiast dla 10bit mamy już 1024 na kanał czyli miliard kolorów. Podpróbkowanie chrominacji zawiera informacje o kolorze, w 4:2:0 wykorzystano niedoskonałość ludzkiego oka które nie rozpoznaje tak dobrze różnic w kolorze co w jasności. 4:2:0 mamy 4próbki informacji o jasności i odpowiadające im 2 próbki informacje o kolorze w linii nie parzystej i 0 próbek w linii parzystej. W przypadku edycji kolorów surowego materiału podbróbkowanie 4:2:2 daje nam niesamowite możliwości ingerencji w obraz dlatego jest tak bardzo skuteczne w koloryzacji, poprawy ekspozycji itd.